Protokol o biologické bezpečnosti: Historický krok v boji proti
ničení životního prostředí geneticky modifikovanými organismy
Montreal/Praha, 29. ledna 2000 - Greenpeace
blahopřálo 50 ministrům životního prostředí a asi 130 vládním delegacím
k přijetí mezinárodního Protokolu o biologické bezpečnosti (Biosafety
Protocol), který má zajišťovat kontrolu nad obchodem s geneticky
modifikovanými organismy (GMO). "Jde o historický krok směrem k
účinnější ochraně životního prostředí a spotřebitelů před nebezpečími,
která plynou z genetických manipulací," prohlásil Benedikt Haerlin
z Greenpeace. "Protokol, který byl v Montrealu přijat, položil základy
k budoucím pevnějším dohodám, které budou chránit životní prostředí
před GMO."
Greenpeace vítá fakt, že společný zájem začíná převládat.
"Tyto minimální bezpečnostní standardy musí být zavedeny ihned.
Žádáme všechny země, aby ratifikovaly tuto dohodu tak, aby vešla
v platnost nejpozději k desátému výročí Summitu Zeme v Rio de Janeiru
v roce 2002," řekl Hearlin. "Dokud protokol nevejde v platnost,
veškerý export geneticky modifikovaných organismů by měl být zakázán."
Protokol o biologické bezpečnosti byl přijat po sérii
obtížných jednání komplikovaných obstrukcemi ze strany malé skupiny
zemí exportujících GMO, jmenovitě USA, Kanady, Argentiny a jejich
podporovatelů, Austrálie, Chile a Uruguaye. "Jsme rádi, že se USA
a zemím tzv. Miamské skupiny vedené Kanadou nepodařilo vnutit světu
tuto nevyzkoušenou a riskantní technologii," zdůraznil Haerlin.
Ve snaze zabránit přijetí Protokolu se však Miamské
skupině nakonec podařilo odstranit požadavek povinného značení potravin
s obsahem GMO. "Jedná se o podlou snahu obelhat spotřebitele a dovážející
země," uvedl Haerlin. "Jsme přesvědčeni, že tato zamlžovací taktika
nebude fungovat." Budoucnost GMO bude podle Greenpeace záviset nejenom
na mezinárodní a národních legislativách, ale také na spotřebitelích.
"Trh s geneticky manipulovanými potravinami se hroutí. Lidé se jim
vyhýbají stejně, jako se vyhýbali houbám po Černobylu," vysvětlil
Haerlin. "Jsme přesvědčeni, že spotřebitelé v této bitvě nakonec
zvítězí."