Greenpeace žádá EU: Zpřísnit pravidla pro provoz tankerů Nebezpečný transport ropy pokračuje v cestěPraha, 3.prosince 2002 - Ekologická organizace Greenpeace žádá Evropskou unii, aby zpřísnila pravidla pro provoz tankerů. Zároveň stále monitoruje pohyb ropného tankeru "Byzantio", který navzdory akci Greenpeace vyplul v pátek z estonského Tallinu. Tato 26 let stará loď plující pod maltézskou vlajkou převáží 50 tisíc tun ropy patřící ruské firmě "Crown Resource, která byla také majitelem nákladu ropy na tankeru "Prestige", jenž se nedávno potopil nedaleko severozápadního pobřeží Španělska. "Je nepředstavitelné, že ani dosud čerstvé dojmy děsivé havárie tankeru Prestige nezabránily zodpovědným místům vydat povolení pro plavbu tankeru Byzantio," řekla koordinátorka kampaně Greenpeace Pernilla Svenberg. "Působí to jako výsměch vůči reálné hrozbě. Vlády evropských států musí zpřísnit svoji legislativu pro všechny transporty pohybující se v evropských vodách." Zatím
poslední akce Greenpeace proti transportu ropy na palubě tankeru "Byzantio"
se uskutečnila v neděli, kdy 14 aktivistů na motorových člunech obklopilo
loď plující kanálem Kadett mezi Německem a Dánskem. Aktivisté roztáhli
transparenty se sloganem "Hazard", aby upozornili, že plavidla
tohoto typu představují vážnou hrozbu pro životní prostředí. Několik
transparentů dokonce aktivisté připevnili na trup lodi. Evropští ministři odpovědní za dopravu, energetiku a telekomunikace by se měli setkat tento čtvrtek a pátek v Bruselu a jednat zejména o bezpečnosti námořní přepravy a ekologické problematice. Očekává se, že zástupci Dánska, které v současnosti předsedá Evropské unii, budou prezentovat několik návrhů v souvislosti s transportem nebezpečných nákladů. "Greenpeace
požaduje plnou zodpovědnost za provoz nákladních plavidel v celém řetězci
všech zainteresovaných stran. Zodpovědnost za náklad a plavidlo musí
přijmout jak firma, která loď používá pro transport svého nákladu, tak
majitel lodi. Greenpeace také žádá, aby Evropská unie okamžitě zakázala
provoz nákladních plavidel, které nemají trup tvořený zesílený dvěma
vrstvami materiálu. Námořní cesty tankerů se také musí vyhýbat ekologicky
citlivým oblastem. ," uvedl MUDr. Miroslav Šuta, toxický expert
Greenpeace.
Další
informace: MUDr.
Miroslav Šuta, odborný konzultant Greenpeace ČR pro toxické látky Mgr.
Tomáš Tetiva, (česky, anglicky) mediální asistent Greenpeace ČR
Pernila
Svenberg, koordinátorka kampaně Greenpeace International Gina
Sanchez, tisková mluvčí Greenpeace International |
|||