Aktivisté Greenpeace obsadili nebezpečný tanker v GibraltaruAlgeciras Bay, Gibraltar, 20. ledna 2003 - Aktivisté Greenpeace dnes ráno pronikli na palubu jednoplášťového ropného tankeru Vemamagna (1) v Algeciras Bay, aby upozornili na neustálou přítomnost nebezpečných plavidel v této oblasti. Aktivisté z plavidla Greenpeace MV Esperanza, kteří se vyšplhali na stožár Vemamagny, zde rozvinuli transparenty s nápisy "Oil Hazard" v angličtině a španělštině. Úřady v Gibraltaru zadrželi při zahájení protestu dva motorové čluny aktivistů Greenpeace. Na palubě těchto člunů bylo celkem 12 novinářů a 8 aktivistů. "Od potopení tankeru Prestige se evropská politika ve vztahu k přepravě nebezpečných látek podstatně nezměnila," uvedl Juan Lopez de Uralde z Greenpeace. "K další katastrofě může dojít kdykoliv a Algeciras Bay je doslova časovaná bomba čekající na explozi. Greenpeace požaduje rychlý a naprostý zákaz jednoplášťových tankerů a vytvoření nového režimu nelimitované odpovědnosti." Podle údajů španělské vlády v roce 2001 více než 56 670 obchodních lodí proplulo Gibraltarskou úžinou. Celkem 10 % veškeré námořní přepravy proplouvá touto úžinou. Zhruba 5000 ropných tankerů používá kadoročně tuto námořní cestu - to znamená 10 až 15 ropných tankerů denně. Přibližně 20 miliónů tun ropných produktů je transportováno každoročně přes tuto oblast. "Spoluvina Gibraltaru a ropného průmyslu je nepřijatelná. Gibraltar hraje ruskou ruletu s mořským ekosystémem tím, že povolil přítomnost vysoce rizikových plavidel jako je Vemamagna a vyhnul se zákazu jednoplášťových plavidel," dodal Juan Lopez de Uralde. Greenpeace
požaduje plnou zodpovědnost za provoz nákladních plavidel v celém řetězci
všech zainteresovaných stran. Zodpovědnost za náklad a plavidlo musí
přijmout jak firma, která loď používá pro transport svého nákladu, tak
majitel lodi a ostatní subjekty mající spoluúčast na přepravě. Greenpeace
také žádá, aby Evropská unie okamžitě zakázala provoz nákladních plavidel,
které nemají trup tvořený zesílený dvěma vrstvami materiálu. Námořní
cesty tankerů se také musí vyhýbat ekologicky citlivým oblastem.
Další
informace: John
Novis, fotoeditor Greenpeace 0031 53 81 91 21 Juan Lopez de Uralde, výkonný ředitel Greenpeace Španělsko, tel přímo na místě: ++34609420907 Asencio
Rodriguez, Greenpeace Media, ++34609503974 (1)
Tanker Vemamagna patří Vemaoil Company se sídlem v Gibraltaru. Tato
loď plující pod maltézskou vlajkou byla postavena v roce 1978. Je dlouhá
246 metrů a kapacitu 87 290 tun. |
|||