Dělat něco smysluplnéhoVáclav Vašků
S Jiřím Tutterem o tom, proč opustil byznys a dal se ke Greenpeace
|
Přišel jsem do úplně nového prostředí a našel tu partu zapálených mladých
lidí ochotných pracovat dlouho do noci třeba sedm dní v týdnu. A to vše
bez vidiny nějakého osobního nebo materiálního zisku. To je v dnešní konzumní
společnosti pohled více než příjemný. Je to pro mě o to povzbudivější,
protože sám jsem přišel z prostředí byznysu, kde má každý své zaběhané
způsoby a z toho se těžko dostává.
A co se ti nelíbí?Ve spoustě věcí stále ještě trochu improvizujeme. Nejsme schopni dostatečně
zvládnout náš čas. Chtěli bychom toho udělat víc. Potom pracujeme v
časovém stresu a z toho mohou vzniknout drobné chyby Máš do budoucna nějakou vizi? Chtěl bych, aby pojem Greenpeace vzbuzoval ve všech lidech spíše pozitivní
emoce a úsměv na tváři. Lidé by měli mít pocit, že je zkrátka dobře
že tu pracuje někdo takový jako Greenpeace. Tak jako je svobodný tisk
"hlídacím psem" demokracie, Greenpeace a další ekologické organizace
by měly být tím hlídacím psem ve věcech ekologických. Greenpeace je známo především jako mezinárodní organizace, která se zaměřuje hlavně na globální problémy. Co je tím nejnaléhavějším ekologickým problémem dneška? Naše planeta dnes čelí dvěma obrovským ekologickým problémům, které
ohrožují celé ekosystémy i přežití samotného člověka. Jedním z nich
je ztráta biodiverzity zapříčiněná zejména kácením pralesů a nadměrným
rybolovem v mořích. Druhou hrozbou, která může změnit tvář celé naší
planety, je globální oteplování a klimatické změny způsobené spalováním
fosilních paliv. Co s tím chce Greenpeace dělat? Mám-li mluvit za Greenpeace jako celosvětovou organizaci, budeme pokračovat
v mezinárodním kampaních zaměřených právě na tyto oblasti. Je zapotřebí
dosáhnout dramatického omezení emisí oxidu uhličitého a přejít na trvale
udržitelné formy energie, jakými jsou například energie větru a Slunce.
Kromě toho jsme v květnu zahájili celosvětovou kampaň na záchranu Amazonie.
Jsou to jediná témata, na kterých chce Greenpeace do budoucna pracovat?Ne. Vážné je také znečištění biosféry toxickými látkami. Proto jsme
zahájili mezinárodní akci za eliminaci látek zvaných POPs (Persistent
Organic Polutants, pozn. red.). To jsou takoví neviditelní zabijáci.
Jedy, které působí velmi pomalu a jsou nebezpečné tím, že se nekontrolovaně
šíří tisíce kilometrů od místa svého původu. Patří k nim například PCB,
DDT nebo dioxiny. Kromě toho Greenpeace vede kampaň za okamžité vyřazení
jaderné energie. V neposlední řadě pak usilujeme o moratorium na komerční
využívání geneticky manipulovaných organismů. A co ochrana velryb? To
je jedna z našich nejstarších kampaní. Myslím, že právě díky přímým
akcím Greenpeace si celý svět uvěmil, že velryby jsou ohromní tvorové
a jestli o ně nechceme přijít, musí jejich vyvražďování přestat. Zákazu
komerčního lovu velryb bylo dosaženo už v roce 1985. Dvě země však velryby
doposud loví. Jsou to Japonsko a Norsko. Japonsko se ospravedlňuje tím,
že prý velryby loví z "vědeckých" důvodů. Skutečnost je ale taková,
že "vědecké" velrybářské výpravy opatřují velrybí maso pro japonské
restaurace. Norsko se zase odvolává na tradici. Velrybaření prý patří
k tradičním způsobům obživy části obyvatelstva. Nedávno však vyšlo najevo,
že norská vláda podporuje konzum velrybího masa masivními dotacemi.
V současné době se tu uloví více velryb, než stačí Norové sníst. Tuny
velrybího masa se tak kazí v obrovských mrazácích. Kolik velryb se vlastně uloví? Na celém světě se dnes uloví více než 1000 velryb ročně. To je ohromné
množství, uvědomíme-li si, že u nejohroženějšího druhu přežilo méně
než 500 jedinců. Greenpeace prodává krásná trička s obrázky velryb, co ale dělá pro jejich záchranu?Mohu říci, že na jejich ochraně pracujeme velmi tvrdě. Letos jsme šli
do nenásilného střetu s norskými velrybáři. Chtěli jsme upozornit, že
norský lov je vlastně ilegální. Násilí bylo ale použito proti nám. Jeden
z našich aktivistů byl těžce zraněn, když se snažil chránit velrybu
před harpunami velrybářů vlastním tělem. Mark byl sražen lodí do moře,
kde zůstal v bezvědomí. Nakonec z toho vyvázl se zlomenou paží a pánví.
Dnes už se učí znovu chodit. Zdá se, že o životní prostředí začíná pečovat dokonce už i průmysl. Je v takovém světě vůbec ještě místo pro Greenpeace? Určitě. Rozšiřování obecného povědomí o problémech životního prostředí
je potěšitelné a my rozhodně chceme podporovat příklon k trvale udržitelné
produkci. K pravé povaze zájmu velkých průmyslových a obchodních společností
o životní prostředí jsme ale skeptičtí. Takzvané "lakování na zeleno"
je dnes ohromný byznys. Společnosti vydávají milióny dolarů na reklamní
kampaně, které mají vzbudit dojem, že čistý vzduch a zelená planeta
jsou to jediné, o co jim jde. Výpravné publikace, které tiskne například
Shell, dnes už připomínají spíše letáky ekologických organizací než
materiály společnosti těžící ropu. V minulém roce byly zavřeny pobočky Greenpeace na Ukrajině, v Tunisu a Guatemale. Nějakou dobu se uvažovalo i o pobočce v České republice. Jak to vypadá dnes?Zavření těchto poboček souvisí s tím, že organizace se nyní snaží lépe
alokovat své finanční a lidské zdroje. Greenpeace je dnes jednou z největších
ekologických organizací na světě. Má 2,5 miliónů členů a pobočky ve
30 zemích. To ale zavazuje. Jen takové organizace jako Greenpeace mají
dnes šanci pustit se do boje s tak obrovskými problémy, jako je například
globální oteplování nebo kácení amazonských pralesů. A jen takové organizace
mají šanci postavit se při tom gigantickým nadnárodním společnostem.
Dodnes přežívá názor, že Greenpeace je tu od toho, aby řešilo všechny
možné problémy. Od ochrany žab až třeba po recyklaci odpadů nebo výchovu
dětí. Ale to je omyl. Síla Greenpeace se nejlépe projevuje právě ve
velkých mezinárodních akcích. Znamená to, že Greenpeace rezignuje na tak záslužnou činnost, jakou je třeba výchova dětí k odpovědnému přístupu k planetě? V žádném případě! Ale nikdy to asi nebude hlavní téma naší práce.
Musíme si zkrátka rozdělit práci. Vedle nás tu existují stovky a tisíce
organizací, které jsou pro takovou práci vybaveny lépe než my. A my
zase umíme takříkajíc bojovat v první linii. Je třeba si uvědomit, že
proti nám často stojí ty největší průmyslové korporace na světě, pro
něž není problém zaplatit si mediální kampaň za desítky miliónů dolarů!
A přesto máme šanci nad Goliášem vyhrát. Klasickým případem byl například
boj proti potopení ropné plošiny Brent Spar. Tehdy proti nám stál samotný
Shell - jedna z nejmocnějších ropných společností na světě. Přesto se
nakonec podařilo dosáhnout toho, že plošina Brent Spar byla namísto
potopení do moře rozmontována a zrecyklována na souši. Tím byl dán jasný
signál všem ostatním: moře není skládka. Příkladem ze současné doby
je boj Greenpeace proti geneticky manipulovaným organismům. Stojíme
v opozici proti nejbohatším chemickým koncernům na světě, které se dnes
snaží nacpat své geneticky manipulované potraviny lidem do krku, a to
zřetelně proti jejich vůli. Vraťme se ale k zavírání poboček. Jak jsem řekl, Greenpeace se snaží přesměrovat své síly do těch oblastí,
kde se projevují nejvážnější ekologické problémy. V roce 1997 Greenpeace
otevřelo v rámci projektu "Čína" svoji pobočku v Honkongu. Dnes se zvažuje
možnost posílit činnost v Indii a jihovýchodní Asii. To jsou místa,
kde se takříkajíc láme chléb. Právě vývoj v těchto oblastech bude pro
budoucnost celé naší planety rozhodující. A Greenpeace chce být při
tom. A co Česká republika?Úvahy o zavření české pobočky nejsou momentálně aktuální. Protože však
nejsme žádná chudá země třetího světa, budeme muset v horizontu dvou
let dosáhnout finanční soběstačnosti. Jinými slovy, musíme zde pro svou
činnost nadchnout tolik příznivců, abychom byli schopni pokrýt si náklady
a nemuseli žádat o příspěvek Greenpeace International. Jak je to s tím financováním dnes? Momentálně jsme schopni pokrýt z členských příspěvků našich členů
přibližně 30 % nákladů na naši činnost. Zbytek dostáváme formou grantu
od Greenpeace International z Amsterdamu. Je vůbec možné ten poměr změnit?Já
pevně věřím, že se nám to podaří. Ale jsme na rozdíl od všech ostatních
nevládních organizací v obrovské nevýhodě. Greenpeace má totiž jasné
pravidlo, že nepřijímá žádné peníze od průmyslu, ani od vlád. Jsme tu
asi jediná ekologická organizace, která nikdy nepřijala ani pětník od
ministerstva životního prostředí. Prakticky jediným zdrojem příjmů jsou
příspěvky našich příznivců. Proto zkoušíme nové formy jejich získávání.
Oslovujeme lidi přímo na ulici a nabízíme jim, aby nás finančně podpořili.
Ve světě se tomu říká "direct dialog" a je to standardní metoda, jakou
dnes získávají prostředky pro svou činnost tak renomované organizace,
jakými jsou například UNICEF nebo Amnesty International. Kolik těch příznivců je?Zatímco ještě předloni byl počet našich členů asi 900, letos už se
k nám hlásí přibližně 6000 lidí. Máme velmi ambiciózní plán, že koncem
tohoto roku by nás mohlo podporovat přibližně 10 000 příznivců. Jakou mají příznivci možnost ověřit si, že se s jejich příspěvky
zachází hospodárně a účelně?
|
created
by New
Art Entertainment s.r.o.
|