home
Nezákonost války
Dobrovolníci Greenpeace protestují
proti transportu zbraní do Perského zálivu
|
Válka s Irákem je nezákonná a stává
se nebezpečným precedentem
Vlády USA a Velké Británie tvrdí, že mají právo zaútočit na Irák
i bez další rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Uvádějí, že Irák představuje
nebezpečí světovému míru a bezpečnosti a že jsou oprávněni zahájit
jednostrannou preventivní vojenskou akci. Oproti těmto tvrzením
právní experti z celého světa namítají, že jestliže Rada bezpečnosti
(RB) OSN nevydá rezoluci opravňující k použití síly, bude takový
útok ilegální. Navíc v současnosti zvažované preventivní použití
síly proti Iráku je proti duchu i liteře mezinárodního práva.
OSN by takový nebezpečný precedent neměla dovolit. Nedávno vešlo
ve známost, že severní Korea zvažuje jiný preventivní útok, v
tomto případě proti americkým silám v Jižní Koreji. Doktrína preventivní
války je nejen nezákonná, je také nebezpečná a má destabilizující
a destruktivní účinky na mír a systém mezinárodní bezpečnosti.
Souvislosti
Organizace spojených národů (OSN) byla vytvořena po 2. světové
válce s cílem zajistit mezinárodní mír a bezpečnost, protože předcházející
starý systém kolektivní bezpečnosti nezabránil ničivým světovým
válkám. Starý systém založený na přesouvání spojenectví mezi státy
nezabránil nacionalistickým vládám silných ekonomik v použití
síly k dosažení jejich ekonomických a politických cílů. Charta
OSN zavazuje všechny členské země k dodržování mezinárodního míru
a bezpečnosti cestou mírového řešení sporů, kolektivních opatření
k prevenci a odstranění hrozeb míru a zejména mezinárodní spoluprací.
Tato snaha o zvýšení mezinárodní spolupráce je v posledních letech
stále významněji podkopávána vládou Spojených států. Ta odstoupila
od Kjótského protokolu o klimatických změnách, neratifikovala
Smlouvu o úplném zákazu jaderných zkoušek (Comprehensive Test
Ban Treaty - CTBT) i přes jasný příslib v rámci Smlouvy o nešíření
jaderných zbraní (Non Proliferation Treaty - NPT), odstoupila
od Smlouvy proti balistickým raketám (Anti-Ballistic Missile -ABM),
odmítla předložit senátu k souhlasu Smlouvu o mezinárodním trestním
dvoře (International Criminal Court - ICC) a odmítla podepsat
Protokol o biologických zbraních (Biological Weapons Protocol
- BWP). Na světovém summitu o udržitelném rozvoji v roce 2002
udělala americká delegace všechno pro to, aby oslabila znění smlouvy
a poté ji stejně odmítla ratifikovat. Všechny tyto jednostranné
akce podkopávají sílu a autoritu OSN, podlamují mezinárodní spolupráci
a porušují pravidla mezinárodního práva.
Jednostranný útok není legální
Spojené státy si nedávno vyhradily právo podniknout v případě
potřeby preventivní vojenskou akci (včetně nyní zamýšlené akce
proti Iráku) s tvrzením, že "pokud bychom čekali, až se hrozby
zcela vyplní, mohli bychom čekat příliš dlouho" a dodatkem,
že "Irák je jasnou hrozbou mezinárodnímu míru". I když
USA a Velká Británie prohlašují, že Irák již porušil rezoluci
1441 v mnoha bodech, nedává jim to právo začít útok - pouze OSN
může rozhodnout, zda došlo k porušení a pouze OSN může rozhodnout
o následném řešení celé záležitosti. Pokud má dojít k použití
síly, musí Rada bezpečnosti OSN vydat rezoluci k tomu opravňující.
Prohlášení Spojených států ignoruje jeden z hlavních principů
charty OSN. Článek 51 totiž dává státům suverénní právo zahájit
vojenskou akci v sebeobraně pouze pokud na ně byl podniknut ozbrojený
útok: "Nic v současné Chartě neoslabuje právo na individuální
nebo kolektivní sebeobranu, jestliže se ozbrojený útok koná proti
členské zemi OSN a pokud Rada bezpečnosti nepřijala opatření nezbytná
k udržení mezinárodního míru a bezpečnosti". Právo na sebeobranu
existuje pouze tehdy, jestliže se již útok uskutečnil anebo je
zcela bezprostředně hrozící. V jednom z často citovaných případů
týkajícím se SS Caroline se uvádí, že existuje právo na "nezbytnou,
rychlou a účinnou sebeobranu v situaci, kdy nezbývá čas na provedení
standardních opatření". Při absenci těchto okolností je správným
a legálním postupem požádat Radu bezpečnosti, aby se věcí zabývala.
Když v roce 1981 Izrael zaútočil na jaderný reaktor Osirak v Iráku
s tvrzením, že vykonává právo preventivní sebeobrany, byl tento
útok ostře odsouzen rezolucí Rady bezpečnosti č. 487 (Spojené
státy nevyjímaje) jako "jasné porušení" charty OSN.
Přitom americký ministr zahraničí Colin Powell nyní hodnotí tento
útok jako: "…jasný preventivní vojenský úder. Všichni dnes
tento útok považují za přijatelný, přestože tehdy Izraelci sklidili
ostrou kritiku ze všech stran." Útok byl ilegální tehdy a
podobný útok by byl ilegální i nyní.
Irák tentokrát nehrozí útokem žádnému státu, nemobilizoval k
tomu své síly a nemá vojenské prostředky k útoku na Spojené státy,
Velkou Británii nebo Austrálii - země, jež poslaly své síly do
této oblasti. Opakovaná prohlášení těchto zemí, že preventivní
útok na Irák je ospravedlnitelný článkem č. 51. Charty, nemá žádný
právní podklad. Dokonce i Henry Kissinger tvrdí, že "teorie
oprávněné prevence není v souladu s moderním mezinárodním právem,
které podmiňuje použití síly v sebeobraně pouze proti skutečné,
nikoli potenciální hrozbě".
Preventivní útok není v souladu s mezinárodním
právem, i kdyby byl schválen Radou bezpečnosti.
V mezinárodním právu není zakotvena možnost použití síly jako
preventivního opatření pokud bezprostředně nehrozí útok jiného
státu, eskalace násilí či humanitární katastrofa. Pokud by Rada
bezpečnosti nyní poprvé ve své historii schválila preventivní
válku proti Iráku v situaci, kdy nehrozí bezprostřední nebezpečí,
významnou měrou by to narušilo mezinárodní konvence pro použití
síly. Tím se oslabí cíl Charty OSN - udržovat mezinárodní mír
a bezpečí. Schválit preventivní válku na základě podezření, že
stát může ukrývat zbraně hromadného ničení, by stanovilo precedens
pro další preventivní války až proti dvaceti dalším zemím. Použití
síly může vyústit v násilí za cenu obětování životů civilního
obyvatelstva a vojáků v době, kdy se šíří hrozby mezinárodnímu
míru a bezpečnosti.
Pokud jde o obvinění Iráku a iráckého vedení, jsou k dispozici
dostačující mezinárodní mechanismy. Kromě již existujícího programu
inspekcí může Rada bezpečnosti také zřídit Mezinárodní trestního
tribunálu pro řešení kauz ad-hoc (Security Council of an ad-hoc
international criminal tribunal), použít Mezinárodního trestního
dvora (International Criminal Court) pro jakékoliv zločiny spáchané
po červenci 2002 a Mezinárodní soudní dvůr (International Court
of Justice). Mechanismy k zajištění mezinárodních stability zahrnují
diplomatický nátlak, vyjednávání, sankce na určité druhy zboží,
které lze použít pro vojenské účely či při výrobě zbraní hromadného
ničení, zničení arzenálu zbraní hromadného ničení a inspekce zařízení
schopných pomáhat při výrobě zbraní hromadného ničení.
Mezinárodní společenství musí řešit otázku zbraní hromadného
ničení prostřednictvím mezinárodní spolupráce, dohodou a nediskriminativním
způsobem. Dokonce i USA a Velká Británie společně s Čínou, Francií,
Indií, Pákistánem a Ruskem jsou jako jaderné mocnosti vázány povinností
"postupovat v dobré víře a uzavírat jednání vedoucí k jadernému
odzbrojení ve všech jeho aspektech pod přísnou a účinnou mezinárodní
kontrolou".
Americké válečné plány z pohledu Ženevské
konvence
Dne 24. ledna ohlásila televizní stanice CBS News, že Pentagon
hodlá zahájit válku masivním útokem na Bagdád, jehož součástí
bude i útok na dodávky elektřiny a vody. Takový útok by odporoval
článku 54. protokolu 1. Ženevské konvence:
2. Zakazuje se útok s cílem destruovat, ničit, odstraňovat či
jinak učinit nepoužitelnými předměty nepostradatelné k přežití
civilních obyvatel, jako jsou potraviny, zemědělské oblasti pro
produkci potravin, úroda, dobytek, zařízení na úpravu a dodávku
pitné vody, zavlažovací systémy, se záměrem odepřít je civilnímu
obyvatelstvu nebo opačné straně, ať už z jakéhokoliv důvodu, s
úmyslem je vyhladovět, přinutit k vystěhování či pro jakýkoliv
jiný důvod.
Během války v Perském zálivu byla zničena irácká vodní a elektrická
infrastruktura, což bylo označeno "za nevyhnutelné škody",
avšak existuje důvodné podezření, že šlo o úmyslné útoky. V lednu
2003 poslalo více než 100 amerických profesorů práva a zástupců
nevládních organizací dopis Georgi W. Bushovi, v němž ho varovali,
že nedávná americká taktika v Kosově nebo v Afghánistánu vyvolává
obavy z porušování mezinárodního humanitárního práva při možném
útoku na Irák.
Použití a hrozba použití jaderných zbraní
jsou nezákonné
Letos v lednu unikl do médií tajný dokument podepsaný v září
2002 prezidentem Bushem a známý jako Prezidentská direktiva národní
bezpečnosti č. 17 (National Security Presidential Directive 17).
Podle zpráv tento dokument uvádí: "Spojené státy budou i
nadále prosazovat, že si vyhrazují právo odvety drtivou silou
- včetně možnosti použít jaderných zbraní - na použití (zbraní
hromadného ničení) proti Spojeným státům, našim silám v zahraničí,
přátelům a spojencům". V roce 1996 však Mezinárodní soudní
dvůr rozhodl, že hrozba či užití jaderných zbraní by bylo v rozporu
s pravidly mezinárodního práva použitelnými na ozbrojený konflikt
a zejména s principy a pravidly humanitárního práva. Avšak neřekl
jasně, zda hrozba použití jaderných zbraní by byla zákonná či
nezákonná v extrémní situaci při sebeobraně, kdy by bylo v sázce
samotné přežití země. Použití jaderných zbraní v Iráku jako odpověď
na použití chemických nebo biologických zbraní Irákem nebo jako
útok na velitelské bunkry by však bylo podle mezinárodního práva
zcela jasně ilegální.
Zpět na stanovisko Greenpeace k válce v
Iráku pod vedením USA
|
|
T
I S K O V É Z P R Á V Y : |
12. března 2003
Uniting for Peace Greenpeace: Svět nechce válku. Chce ji
OSN?
4. února 2003
Aktivisté Greenpeace globálně protestují proti válce s Irákem
31. ledna 2003
Greenpeace proti válce pod neonovým srdcem |
|